595
izninizle biraz ukalalik yapacagim.
film goreceli bir durum oldugu icin ve neyi neden sevdigine kimsenin karisamayacaginiz icin birisi bir flmi begendim dediginde ya da begenmedim dediginde damak zevkine gore bir konusma yaptiysa soyleyecek hicbir seyiniz yoktur. ama isin icine film tasarimindan tut da gorsel anlatimi okumaya varan bir konusma giriyorsa ve buna dayanarak filme iyi veya kotu deniyorsa orada is karisiyor.
baslik altinda filmin %50'sinin senaryo oldugunun yazildigini gordugum icin boyle bir aciklama yaptim. bir izleyici, sinema tuketicisi diyelim hatta, bir film izlediginde hikayeye bakarken senaryoya baktigini sanir. bu nedenle boylesine hatali bir onerme yapilmasi cok normal. esasen senaryo cekilmeden once hazirlanmis cekime yol gosterecek bir taslak gibidir. yonetmen onu eline alip kafasinda filmi cektiginde isi biter ve ortaya cikan sey senaryoda yazandan bambaska da olabilir. fakat mesele sadece burada bitmiyor.
godard bir cok filminde gercek bir senaryo kullanmamistir bile. oyunculara dialog vermemistir. spontane bir sekilde filmi cekerken kulaklikla kendilerine ne soyleyeceklerini anlatmistir. sinema tarihinin basyapitlarindan bir kacina imza atmis bir kisiden bahsediyoruz. senaryo filmin %50'si?
oyunculuk da dusunulenden biraz farkli isliyor. yine bir sinema tuketicisinin gordugunde icsellestirdigi oyuncunun kendisinde biraktigi ize bakarak oyunculuk filmin %40'i demesi de normal. ve yine gerceklikten de bir o kadar uzak.
ne kadar iyi oyuncu olursaniz olun eger yonetmeniniz boktan acilarla sizi cekmisse oyunculugunuz degil nereye koyacaginizi bilemediginiz eliniz dikkati ceker. ya da dp dogru isik setini kurmamissa lapin gibi parlarsiniz ve seyircinin dikkati sizin oyunculugunuzdan aktorun suratinda patlayan isiga gecer. aslinda sorun isiktadir ama seyirci kotu oyunculuk ve kotu goruntu kalitesi olarak algilayabilir.
sinemayi keyfinize gore islevsel bolumlere ayiramazsiniz. ayirdiginizi sandiginiz sey, sizin izlediginiz filmlerde sizin dusunmenizi istenen ciktidir.
seyircinin fark etmeyecegi noktalari gecip izledigi seyi ele alirsak film= senaryo+yonetmenin senaryoyu yorumlayisi+dp+set+kullanilan ekipman+oyunculuk+yonetmenin vermeye calistigi etki icin sectigi gorsel anlatim+bu anlatimi destekleyecek ses.... sanirim yazmayi bitiremeyecegim.
kisacasi bir filmi begenip begenmediginiz kisisel zevktir. filmi iyi ya da kotu diye ayirirken ise dikkatli olmak gerek, begeninize uymadigi icin mi kotu yoksa gerceklestirilmesinde hata oldugu icin mi kotu biliyor olmaniz gerekir. bunun icin de gorsel anlatimi okuma ve film okuma konusunda bir fikriniz olmali.
eger biri size ben sadece iyi filmleri severim derse yapistirin tokati suratina, yavsaklik yapiyordur. bazen filmin goz gore gore kotu oldugunu bildiginiz halde hosunuza gider. ve genellikle bir insani tanimak icin, kotu oldugunu bildigi halde begendigi filmleri ogrenmek ise yarayabiliyor. benim icin bu filmlerden biri reality bites'dir. hayatimda cok onemli bir rolu olmustur.
kismetse onumuzdeki sene film dilini okuma tadinda kurs yapacagiz icinde oldugumuz bir projede. bu haziran belli olacak gerceklesip gerceklesmeyecegi. pep'le beraber yapacagiz ve buyuk ihtimal ucretsiz olacak. haftada 1 gun 4 hafta gibi bir sey dusunuyoruz. eger olursa herkesi bekleriz.
film goreceli bir durum oldugu icin ve neyi neden sevdigine kimsenin karisamayacaginiz icin birisi bir flmi begendim dediginde ya da begenmedim dediginde damak zevkine gore bir konusma yaptiysa soyleyecek hicbir seyiniz yoktur. ama isin icine film tasarimindan tut da gorsel anlatimi okumaya varan bir konusma giriyorsa ve buna dayanarak filme iyi veya kotu deniyorsa orada is karisiyor.
baslik altinda filmin %50'sinin senaryo oldugunun yazildigini gordugum icin boyle bir aciklama yaptim. bir izleyici, sinema tuketicisi diyelim hatta, bir film izlediginde hikayeye bakarken senaryoya baktigini sanir. bu nedenle boylesine hatali bir onerme yapilmasi cok normal. esasen senaryo cekilmeden once hazirlanmis cekime yol gosterecek bir taslak gibidir. yonetmen onu eline alip kafasinda filmi cektiginde isi biter ve ortaya cikan sey senaryoda yazandan bambaska da olabilir. fakat mesele sadece burada bitmiyor.
godard bir cok filminde gercek bir senaryo kullanmamistir bile. oyunculara dialog vermemistir. spontane bir sekilde filmi cekerken kulaklikla kendilerine ne soyleyeceklerini anlatmistir. sinema tarihinin basyapitlarindan bir kacina imza atmis bir kisiden bahsediyoruz. senaryo filmin %50'si?
oyunculuk da dusunulenden biraz farkli isliyor. yine bir sinema tuketicisinin gordugunde icsellestirdigi oyuncunun kendisinde biraktigi ize bakarak oyunculuk filmin %40'i demesi de normal. ve yine gerceklikten de bir o kadar uzak.
ne kadar iyi oyuncu olursaniz olun eger yonetmeniniz boktan acilarla sizi cekmisse oyunculugunuz degil nereye koyacaginizi bilemediginiz eliniz dikkati ceker. ya da dp dogru isik setini kurmamissa lapin gibi parlarsiniz ve seyircinin dikkati sizin oyunculugunuzdan aktorun suratinda patlayan isiga gecer. aslinda sorun isiktadir ama seyirci kotu oyunculuk ve kotu goruntu kalitesi olarak algilayabilir.
sinemayi keyfinize gore islevsel bolumlere ayiramazsiniz. ayirdiginizi sandiginiz sey, sizin izlediginiz filmlerde sizin dusunmenizi istenen ciktidir.
seyircinin fark etmeyecegi noktalari gecip izledigi seyi ele alirsak film= senaryo+yonetmenin senaryoyu yorumlayisi+dp+set+kullanilan ekipman+oyunculuk+yonetmenin vermeye calistigi etki icin sectigi gorsel anlatim+bu anlatimi destekleyecek ses.... sanirim yazmayi bitiremeyecegim.
kisacasi bir filmi begenip begenmediginiz kisisel zevktir. filmi iyi ya da kotu diye ayirirken ise dikkatli olmak gerek, begeninize uymadigi icin mi kotu yoksa gerceklestirilmesinde hata oldugu icin mi kotu biliyor olmaniz gerekir. bunun icin de gorsel anlatimi okuma ve film okuma konusunda bir fikriniz olmali.
eger biri size ben sadece iyi filmleri severim derse yapistirin tokati suratina, yavsaklik yapiyordur. bazen filmin goz gore gore kotu oldugunu bildiginiz halde hosunuza gider. ve genellikle bir insani tanimak icin, kotu oldugunu bildigi halde begendigi filmleri ogrenmek ise yarayabiliyor. benim icin bu filmlerden biri reality bites'dir. hayatimda cok onemli bir rolu olmustur.
kismetse onumuzdeki sene film dilini okuma tadinda kurs yapacagiz icinde oldugumuz bir projede. bu haziran belli olacak gerceklesip gerceklesmeyecegi. pep'le beraber yapacagiz ve buyuk ihtimal ucretsiz olacak. haftada 1 gun 4 hafta gibi bir sey dusunuyoruz. eger olursa herkesi bekleriz.